Češi tedy příliš nevyužívají možnosti, které jim demokratická společnost poskytuje. Vyplynulo to z výzkumu společnosti a jejích aktivit, který koncem roku 2009 uskutečnila konzultační a výzkumná agentura Market Gap. „Pouze malá část Čechů podnikla za poslední rok některou z občanských aktivit vyjadřující etické nebo občanské přesvědčení. Zatím, co pouhých osm procent z nás uskutečnilo v tomto směru více než jeden druh aktivity, přes dvě třetiny lidí nebylo v této oblasti aktivních vůbec,“ uvedl Stanislav Adámek, marketingový stratég společnosti Market Gap. „Vyšší občanskou aktivitu projevují mladší a lépe situovaní lidé s vyšším vzděláním,“ dodává Stanislav Adámek.
Z výzkumu agentury Market Gap vyplývá, že Češi jsou se svým životem spíše spokojeni, zatímco s politickou situací je drtivá většina z nás nespokojená. Nástrojů demokratické společnosti ke změně této situace, ve srovnání se západní Evropou, ale prozatím příliš nevyužíváme. „Například petici podepsal loni v České republice pouze každý desátý, ve Švédsku tak ale učinila téměř polovina lidí, přičemž průměr na západní Evropu se přibližuje 40 %,“ vysvětluje Stanislav Adámek.
Paradoxně, je více než polovina Čechů se svým životem spokojená a přitom s politickou situací většina z nich spokojená není.