Podle O'Malleyho je klíčové, aby technologie cloudu byly nasazovány v rámci celkové strategie a společně s nástroji na jejich řízení - tedy aby byly využity všechny možnosti a výhody konceptu, nikoliv jen některé prvky či některá řešení. Druhý přístup by podle něj totiž vedl k ještě nepřehlednějšímu IT prostředí v podnicích. Motivací pro takové prohlášení je samozřejmě skutečnost, že právě software a řešení pro správu, monitoring a zabezpečení infrastrukturního (a zdá se že do budoucna i aplikačního) cloudu nabízí právě CA. O'Malley má ale v podstatě pravdu - podniky, které nasadí cloud bez celkové strategie by se mohly setkat s podobnou situací v oblasti IT služeb s jakou se setkaly u virtuaálních serverů, které často začaly nekontrolovaně "bujet". Klíčové podle O'Malleyho je, aby se IT změnilo z dodavatele monolitických funkcí v oddělení které řidí dodavatelský řetězec služeb.
CA Cloud Connected Management Suite (CA CCMS)
Řešení pro správu a řízení dodavatelského řetězce IT služeb sestává ze čtyř klíčových modulů: Insight, Compose, Optimize, Orchestrate. První dva moduly budou uvedeny na trh ještě v letošním roce, optimalizace a orchestrace se zákazníci dočkají později. CA toto řešení poskládala jak z vlastních existujících produktů, tak z řešení které v nedávné době získala akvizicemi a v neposlední řadě též nově vyvinutých modulů.
O'Malley také představil vizi toho, jak by podle CA mělo vypadat IT prostředí v podnicích za několik let po nasazení CA CCMS. Nástroje CA nabídnou nejen správu , řízení a dohled, ale také možnost benchmarkingu vlastního IT pomocí SMI skóre (index SMI jsme představili v nedávném článku), jeho porovnání s podobnými prostředími a případné tipy na nové aplikace a řešení která je možná nasadit pro zvýšení efektivity či novou funkcionalitu. Software CA k tomu bude využívat napojení na webový portál Cloud Commons. Je také možné odhalit nové služby které uživatelé používají bez schválení IT oddělením, zjistit o nich podrobnosti a porovnat je se stávajícím řešením.
To vypadá elegantně, ale připomíná nám epizodu ze šesté série Dr. House, v níž je hospitalizován pacient, který svou anamnézu konzultuje a publikuje na internetu a neustále "konfrontuje" lékaře. Podobným způsobem by IT oddělení mohlo čelit obskurní snaze zaměstnanců prosadit používání bezpočtu aplikací a služeb které jim individuálně vyhovují a jeho pozornost a kapacita by tak mohla být vyčerpáná pro neefektivní komunikaci s uživateli.
Zásadní otázkou také je, jaká bude v takové "budoucnosti" vlastně role IT oddělení. Ve chvíli kdy nebude provozovat vlastní infrastrukturu, případně její provoz bude řešit pouze pomocí nástrojů pro správu a "palubních desek" ukazujících stav infrastrukturních služeb a dostupnost aplikací, bude se v takovém prostředí skutečně moci věnovat inovaci? A co taková inovace bude znamenat? Zaškolování uživatelů do nových služeb, porovnávání toho která služba je pro firmu optimální, v lepším případě skládání služeb z různých interních a externích modulů či funkcionalit? Jaká bude v takové situaci odbornost IT oddělení, jeho schopnost skutečně pochopite a řešit případné technické problémy (už samotné "sexy" prostředí pro nastavování váhy parametrů SMI může být odstrašujícím příkladem) a neméně palčivá je otázka dod jaké míry v takovém případě budou IT oddělení v budoucnu závislá na svých dodavatelích. A zde přichází otázka nakolik se různí dodavatelé budou držet otevřených standardů a nakolik bude možné jednotlivé služby z cloudu skládat do funkčních celků IT služeb. Nemluvě o tom, že index jehož váhy si můžeme libovolně měnit podle svých preferencí (jak CA u svého nástroje předpokladá) přestává být smysluplným indexem. Toho jsou si v CA pochopitelně vědomi - SMI proto bude mít "standardní" podobu s pevně danými váhami, určenou pro porovnávání. Pokud zákazník váhy pro svou potřebu upraví (kupříkladu dá větší význam bezpečnosti či flexibilitě), bude řešení CA schopné přepočítat hodnocení ostatních řešení, dostupná na portálu Cloud Commons (o tom jsme psali v pondělním článku) podle tohoto nastavení.
CA CCMS samozřejmě nabídne možnost jít "pod pokličku" a sledovat podrobnosti o kompozici jednotlivých služeb, nicméně míra zjednodušení kterou se snaží nabídnout je lákavá i děsivá současně. Staré dobré přísloví říká, že v powerpointu funguje vše, nakolik bude propojování různých funkcí od různých dodavatelů fungovat v reálném světě ukáže už čas. Budete spát klidně až vaši zaměstnanci budou řešit otázku zvýšení bezpečnosti pouhým posunutím tlačítka v příslušném "dashboardu", aniž by přesně věděli, co se pod takovou úpravou doopravdy skrývá?