Platí se například za přivedené zákazníky či uskutečněné transakce. V České republice jsou tyto programy na vzestupu a očekává se jejich brzké rozšíření mimo tradiční segmenty trhu.
Moderní affiliate programy nabízejí efektivní řešení, která mají přímý vliv na obchodní činnost. Cílem provozovatelů programů je získat silný tým partnerů placených na základě provize. Snižují tím marketingové i personální náklady, zvyšují šance na nové obchody a získávají na internetu konkurenční výhodu. Affiliate programy jsou zajímavé i pro druhou stranu - vlastníky internetových stránek, jimž je nabízena provize za zprostředkovatelskou činnost. Obliba affiliate programů na českém internetu roste a je pouze otázkou času, kdy se rozšíří i mimo tradiční oblasti, jakými jsou například cestovní ruch či bankovnictví. Jejich úspěch závisí především na kvalitě nabízených produktů, kreativitě zpracování reklamních formátů, atraktivním obchodním modelu, technickém zázemí a serióznost provozovatele.
„Při vytváření našeho provizního systému jsme nejdříve oslovili vytipované objekty, pro které mohla být naše nabídka zajímavá. Protože máme poměrně vysoké provize, kvalitní e-shopy a nabízíme atraktivní sortiment se širokou nabídkou zboží, nebyl důvod náš program nevyzkoušet," uvedl Radek Jüthner, který má na starosti úspěšný provizní systém společnosti Vivantis. „S fungováním programu jsme spokojeni my i naši partneři, jimž jsme na provizích vyplatili již takřka 4,5 milionu korun. Největší realizovaný obrat prostřednictvím provizního sytému evidujeme u internetového obchodu Prozdravi.cz," doplnil Radek Jüthner s tím, že Vivantis na stránky www.provizni-system.cz věnované affiliate programu spustil reklamní PPC kampaně.
Vzhledem k vysoké efektivitě lze očekávat další rozvoj affiliate programů i přesto, že někteří tuzemští provozovatelé byli v důsledku snižování cen a marží nuceni snížit provize. Nabídky se začnou ještě více rozšiřovat s cílem oslovit co nejširší spektrum zákazníků, což povede mimo jiné k tvorbě nových reklamních formátů. „Tuzemské affiliate programy se oproti zahraničním v zásadě neliší. Rozdíl lze hledat pouze v partnerech a potenciálních zákaznících. V cizině jsou variabilnější formy platby a mnohem častěji se využívá softwarové podpory velkých hráčů. Naši provozovatelé používají spíše vlastní řešení," vysvětlil Martin Beneš, manažer projektu Potenza, který je v současnosti jedinou affiliate sítí v České republice. „Nabídka tuzemských affiliate programů se v budoucnu určitě rozšíří mimo tradiční segmenty, jakými jsou cestovní ruch, bankovnictví či gambling. S jejich rozšiřováním samozřejmě začnou vznikat i weby, které budou agregovat adekvátní cílovou skupinu. V zahraničí jsou vedle cestovních a bankovních produktů tahounem například mobilní operátoři. Tato oblast je však u nás překvapivě nepokryta."
Vytvoření kvalitního affiliate programu s atraktivním a dobře fungujícím obchodním modelem je vzhledem ke konkurenci stále těžší. Základem je jasná představa o sortimentu a přidaná hodnota pro potenciální partnery. Zadavatel si musí uvědomit, co od affiliate programu očekává. Program totiž nemusí primárně sloužit pouze jako přímý zdroj objednávek, ale může se stát prostředkem pro imageovou reklamu či k vytěsnění konkurence. Zatímco pro provozovatele je základním prvkem dobře prodejný artikl, partner navíc přihlíží i k výši provize. Celkový zisk přitom není závislý pouze na výši provize za konverzi, ale i na konverzi partnerského webu. „Účinný affiliate program je každý, který nabízí dobře prodávanou komoditu a pro affiliate partnera férově nastavenou výši provize a komfortní a přehledné uživatelské prostředí," sdělil Michal Tůma, marketingový manažer společnosti Invia.cz, největší internetové cestovní agentury v České republice. „Základem našeho provizního systému byla nabídka vysokého podílu provize, kvalitní podpory, široké škály formátů a kvalitní informovanosti budoucích partnerů," doplnil Michal Tůma.