;

82% firem nemá přehled o výsledcích svých aktivit

7. 6. 2011

Sdílet

Společnost Oracle zveřejnila výsledky své studie Performance Management: An Incomplete Picture. Obchodní ředitelé a IT manažeři velkých organizací v průzkumu přiznali, že mají nedostatečný přehled o profitabilitě řady činností svých společností. Tento stav údajně negativně ovlivňuje finanční výkonnost a obchodní úspěch firem.

Výzkum také podtrhuje významné problémy v procesech sběru dat (data-gathering). Manažeři mají klíčová data k dispozici často až s čtyřměsíčním zpožděním. Více než třetina (38 %) respondentů navíc tvrdí, že tráví více času sháněním dat než pak jejich následnou analýzou. 43 % respondentů musí v rámci svého podniku svádět boj, aby se včas dostali k potřebným informacím, 40 % uvádí, že v datech, které mají jako podklad pro rozhodování, jsou evidentní mezery.

Hlavní zjištění studie

Až 82 % firem přiznává, že nemá úplný přehled o výsledcích svých podnikatelských aktivit. Téměř polovina (46 %) se domnívá, že to potenciálně může způsobit chybná obchodní rozhodnutí. 40 % uznává, že to může negativně ovlivnit jejich finanční výkonnost, a 38 % soudí, že výsledkem jsou chybně stanovené plány, které jim mohou zabránit i přímo v úspěchu samotného podnikání.

Manažeři obvykle tráví více než třetinu svého času studiem čísel v tabulkových procesorech. Tato data bývají základním vstupem pro jejich rozhodování. Problém však je, že data v souborech tabulkových procesorů se (alespoň tak, jak se tyto aplikace obvykle používají) velmi rychle stávají neaktuálními. Manažeři v průměru činí svá rozhodnutí na základě dat starých 4 měsíce. Ještě větší problém je, že 28 % manažerů přiznává, že vůbec nevědí, jak jsou data, která používají pro svá rozhodování, stará/aktuální. Pouze 44 % manažerů má jako podporu pro své rozhodování kromě tabulkového procesoru k dispozici ještě nějaký další specializovaný software.

Rovněž plánování scénářů vychází z dat v průměru starých půl roku. Téměř třetina (30 %) manažerů opět neví, jak aktuální jsou používaná kritická data, takže není žádným překvapením, že 95 % respondentů připouští v důsledku toho vznikající problémy.

Obecně z průzkumu vyplývá, že manažeři obvykle používají data ze statických tabulkových procesorů i pro správu kritických dat, pro finanční plánování, řízení rozpočtu, finanční reporting i analýzy. Identifikovat a změnit nevyhovující obchodní procesy může trvat až rok a půl. 83 % respondentů připustilo, že tato pomalost může mít pro jejich firmu vážné následky. 33 % respondentů chápe, že jejich obchodní plány jsou kvůli tomu zastaralé, 55 % uvádí, že jejich firmě v důsledku toho vznikají zbytečné náklady, a 43 % uvádí, že situace má negativní dopad na pracovní morálku zaměstnanců.

Data v rámci velkých organizací nejsou dostatečně sdílena, znalosti jsou fragmentovány. 87 % manažerů kritizuje způsoby sdílení dat v rámci jejich organizací, 71 % popisuje vazbu mezi strategickými cíli, provozními plány a rozpočty jako roztříštěnou.

Z průzkumu vyplývá, že fragmentární přístup k řízení výkonnosti často vyplývá právě z používání tabulkových procesorů. Přitom se vychází pouze z částečných dat namísto z holistického pohledu, což často vede k nebezpečným nepřesnostem, lidským chybám i vážným časovým prodlevám v potřebných reakcích. Firmy se pak mnohdy snaží omezit počet lidí, kteří mohou činit významná rozhodnutí, a to čistě proto, že pokud je tento proces založen výhradně na datech z tabulkových procesorů, stává se totálně neřiditelný. Tím firmy ale na druhé straně přicházejí o know-how mnoha kvalifikovaných odborníků.

Profesor Andy Neely, zástupce ředitele společnosti AIM Research, k výsledkům průzkumu uvádí: „Organizace mají velký problém se získáváním přesných informací o ziskovosti a výkonnosti. Roste objem dat i komplexita struktury organizace. Posun ke sdíleným službám, outsourcing a rostoucí využívání partnerských subjektů činí velmi obtížným např. alokování nákladů, resp. odpovídající rozdělení režijních nákladů na jednotlivé subjekty. Studie jasně ukazuje, že důsledkem tohoto stavu je pouze částečný přehled o výkonnosti, který má management firem k dispozici pro své rozhodování.“

O průzkumu a společnosti Dynamic Markets

Průzkum provedla v dubnu 2011 společnost Dynamic Markets. Dotázáno bylo 1 499 manažerů velkých organizací (tj. v rámci metodiky průzkumu s ročním obratem přes 100 milionů dolarů) ve 13 zemích včetně USA, Velké Británie, Francie, Německa, Ruska, Turecka a Jihoafrické republiky. Dynamic Markets Limited je nezávislou společností provádějící konzultace a průzkumy trhu. K jejím zákazníkům patří např. Microsoft, Oracle, Cisco, Vodafone a Toshiba Mobile.

Našli jste v článku chybu?